29 september 2011

Formuen... så langt

Foreløpig har jeg følgende investeringer


Aksjeportefølje: 50 000 fordelt på følgende


USA:
Apple (kjøpt for 3 år siden... en hyggelig investering)
Activision Blizzard
Procter & Gamble

Danmark:
Sjælsø-gruppen (kjøpt før aksjen kollapset, desverre)
Vestas Wind Systems

Norge
Det Norske Oljeselskap
Golden Ocean Group
Seadrill


Aksjefond: 15 000 fordelt på:
Skagen Vekst
Skagen Global
Skagen Kon-tiki

Leilighet: 1 000 000
Verdi: 2 300 000
Lån: 1 300 000

Litt usikker på om jeg skal ta med leiligheten i oversikten fremover - Noen som har et forslag?

Sum: 1 065 000 - Ikke akkurat en formue enda, men tatt i betraktning at nesten det hele er lagt til side mens jeg har vært student, så er jeg ok fornøyd med det som start.

Det kjennes bra å ikke ha alle aksjepengene i europeiske aksjer i disse Hellas-konkurs-dager...

3 kommentarer:

  1. Kom over bloggen din i dag. Blir morsomt å følge deg videre. 1 million i nettoformue er uansett pent i når man er i 30-årene!

    Ta med leiligheten eller ikke? Vanskelig spørsmål... Noen mener at den ikke bør regnes med, siden den ikke genererer noen kontantstrøm, snarere er den en utgiftspost. Likevel stiger den jo i verdi. Er vel ikke noe fasitsvar på det.

    Lykke til videre med formuebyggingen.

    SvarSlett
  2. Hei Frugalnorwegian,

    Ser av bloggen din at du også er en bygger! Morsomt konsept med "The million dollar club". Jeg liker den klare to-do-listen. Veldig håndgripelig. Antagelig ganske motiverende..?

    Når det gjelder leiligheten så heller jeg mot å ikke regne den med, ettersom den, som du sier, ikke genererer noen kontantstrøm. Leste en bok av Robert Kyosaki - "Rich dad" - Han er helt klar på at det ikke skal regnes med. Hans argument er at rikdom = kontantstrøm.

    Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er glad for at jeg har en del egenkapital i egen bolig. Fraværet av stort huslån gjør selvsagt at jeg har bedre råd i det daglige, og gjør det lettere for meg å legge penger til side.

    SvarSlett
  3. Spennende :) Alltid kjekt å lese om andre som også strekker seg etter mål og som deler erfaringene sine på veien!

    SvarSlett