23 juli 2012

Salg: Seadrill med Stoploss - Dårlig timing igjen!

Jeg solgte aksjeposten min i Seadrill (SDRL) den 16 juli - Med rekorddårlig timing.

Det var første gang jeg prøvde stop loss. Jeg la inn en ordre med triggerkurs 217, og denne ble utløst neste morgen. Morsomt å ha prøvd det, og det kan godt tenkes jeg bruker det igjen i fremtiden for å "låse inn" en gevinst.

Overordnet har Seadrill vært en veldig god forretning. Jeg har holdt aksjen siden mai 2010, hvor jeg kjøpte på 157 kr. Siden den gang har jeg fått utbetalt 22.67 kr per aksje i utbytte. Dermed har avkastningen vært drøye 38% på 2 år og 3 mnd. Som faste lesere vet er mitt avkastningskrav 8% per år, og jeg er dermed meget godt fornøyd med denne investeringen.

Det eneste som er litt forsmedelig er at aksjen i uken etter salget mitt har steget mer enn 8% til over 232 i dag. Kjempeirriterende! Jeg kan ikke en gang se noen grunn til det - ingen børsmeldinger fra selskapet, ingen store nyheter, og ikke spesielt godt klima på børsen helt generelt.

På den annen side er vel dette kanskje enda en påminnelse om riktigheten i en av de sentrale punktene i investeringsstrategien min: - Jeg kan ikke (og vil ikke prøve) time investeringer. Jeg investerer langsiktig, i gode, solide firmaer, til fornuftig pris, og regner dermed med å få god avkastning uten å være god på timing. Og jeg har jo fått god avkastning.

Det er litt irriterende likevel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar