16 mars 2012

Formuen - Update 3/2012 - Over 100 000!


Målet om 6-sifret formue er nådd! Veldig morsomt. 


Aksjeportefølje: 83 000 (73) fordelt på følgende aksjer - 

USA:
Apple
Activision Blizzard
Procter & Gamble

Danmark:
Sjælsø-gruppen
Vestas Wind Systems

Norge
Golden Ocean Group
Seadrill

Sverige
Hennes & Mauritz B

Aksjefond: 18 000 (17) fordelt på:
Skagen Vekst
Skagen Global
Skagen Kon-tiki

Sum: 101 000 - (opp 11 000 fra 90 000 ved siste update)


Fond: Skagenfondene fortsetter å levere varen - 1 000 kr i kursgevinst i denne måneden også, hovedsakelig drevet av Skagen Global og Kon-Tiki. 



Aksjer: Denne måneden har alt klaffet. 7 500 kr i verdistigning må sies å være bra (10% på en måned) Jeg har også kjøpt nye aksjer for 2 500 kr.


Apple har steget fra ca 515$ til nesten 600$, antakelig på bakgrunn av iPad 3-lanseringen, samt rykter om kommende utbytteutbetalinger. Apple er nå nesten 40% av aksjeporteføljen.


Ellers så har H&M, samt Vestas steget stille og rolig i kurs. H&M på grunn av overraskende godt salg, og Vestas sannsynligvis på rykter om at Alstom ville kjøpe opp selskapet. Dette virker ikke særlig sannsynlig, men ryktet har kanskje vært nok til å skremme noen av dem som shorter Vestas (og dem er det visstnok veldig mange av) - til å dekke inn short-posisjonene sine. Nå er Vestas-kursen igjen over min siste kjøpskurs (ca 62).

4 kommentarer:

  1. Hei

    Ser ut som du har en god utvikling i porteføljen. :)

    Du som sitter i Apple, ønsker du at de skal bruke noen av de 100 milliardene USD på utbytte, eller har du noen annen formening om hvordan pengene bør brukes/fordeles?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da fikk vi svaret i dag på hva som skjer med pengebeholdningen. Håper flertallet av aksjonærene er fornøyd :) Med tanke på at aksjen er opp kan det se slik ut ;)

      Slett
  2. Grattis. Her går det riktige veien.

    Har du noen form for trailing stop loss på Apple? Prisen har jo steget enormt den siste tiden og de tar jo veldig stor plass i porteføljen din.

    SvarSlett
  3. Hei Slappfisken,

    Takk for gratulasjon. Nei, jeg har ikke noen stop loss. Det burde jeg kanskje. Grunnen til at jeg ikke har det er at jeg stadig vekk, i et langt perspektiv, tror på en stor oppside i Apple, og jeg vil dermed gjerne være long i aksjen. Jeg vil helst ikke risikere å bli solgt på grunn av et kortsiktig fall i aksjen.

    SvarSlett