11 april 2012

Hvordan kan man tjene på teleoperatørenes fall?

dette innlegget, som i øvrig er meget godt, beskriver Finanstankar/Graham hvordan han tror hele telekomindustriens inntjening står for fall.

Teorien er at ettersom flere og flere får smartphones, med funksjoner som Skype og iMessage, så blir det mindre og mindre relevant å betale per minutt for å snakke i telefon, og for tjenester som SMS, MMS etc.. Dermed blir teleoperatørene (på grunn av konkurransen) tvunget til å bli leverandører av båndbredde, og intet annet. Dette er en teori jeg er fullstendig enig i.

Spørsmålet er dermed: Hvordan kan jeg som investor tjene på dette?

Jeg kunne shorte aksjene, men ut ifra hva jeg forstår så er det en omkostning knyttet til å ha short-posisjoner åpne over lengre tid, siden det i praksis dreier seg om et lån. Og selv om man skulle være sikker på at teleoperatørene vil miste sin høye inntjening, og dermed mye av sin markedsverdi, så er det nok ikke noe som skjer over natten.

Noen forslag?

2 kommentarer:

  1. Interessant teori, men det kommer helt an på hva teleoperatørene velger å gjøre.

    Når musikk ble digitalisert valgte platebransjen å sette seg helt på bakbeina og brukte enorme summer på å stoppe piratkopiering. I stedet kunne de brukt energien på å lage ett skikkelig tilbud til folk som faktisk var villige til å betale for produktene.

    For folk var villige til å betale, men de ville ha enkelheten og brukervennligheten som nette tilbyr.

    Apple forsto dette og har kapitalisert enormt på denne utviklingen.

    Dette er noe av det samme som kan skje med telekommunikasjon. Hvis all form for kommunikasjon på smarttelefoner går over nettet vil de leverandørene som tilpasser seg være de som tar markedsandeler.

    Selskaper som er tidlig ute med LTE kan ha ett konkurransefortrinn

    http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution

    Jeg tror nok ikke verden endrer seg over natten, så shorting tror jeg ikke er veien å gå.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med Aksjeamatøren. Tror ikke jeg på noen måte ville prøvd å spille i mot teleoperatørene på bakgrunn av dette. Teleoperatørene har nok vært klar over dette i lang tid, og de fleste av disse selskapene har nok planer klare for hva de skal gjøre frem over. En ser f.eks Telenor som nå er en av de "største" bankene i kundemasse i Afghanistan på grunn av at de tilbyr banktjenester over mobilen og igjennom sine små mobilutsalgssteder. Vi har sett det tusen ganger før hvordan bransjer flytter seg og tilpasser seg nye utfordringer. For eksempel tobakks-aktørene som Altria Group og Philip Morris er fortsatt veldig lønnsome selskaper, og en ser også hvordan de beveger seg over på andre røykfrie produkter som snus. En har også sett hvordan Coca Cola endrer seg til å tilby mer sukkerfrie og sunnere produkter enn tidligere. En ser hvordan Nokia tilpasset seg fra gummistøvler til mobiltelefoner og hvordan Norsk Hydro gikk fra å produsere kalksalpeter til aluminium. Slik at sterke selskaper som Telenor, At&T, TeliaSonera osv... vil nok tilpasse seg og klare seg videre tror jeg.

    SvarSlett