11 juli 2012

Formuen - Update 7/2012


Aksjeportefølje: 93 000 (84) fordelt på følgende aksjer - 

USA:
Apple
Activision Blizzard
Procter & Gamble

Danmark:
Sjælsø-gruppen
Vestas Wind Systems

Norge
Golden Ocean Group
Seadrill

Sverige
Hennes & Mauritz B

Aksjefond: 17 000 (16) fordelt på:
Skagen Vekst
Skagen Global
Skagen Kon-tiki

Sum: 110 000 - (opp 10 000 fra 100 000 ved siste update) 


Overordnet ligger jeg litt etter målsetningen om 150 000 kr i formue ved utgangen av 2012. Formuen har kun økt 10 000 på 6 måneder.

Fond: Skagenfondene går frem - 1 000 kr siden mai. Akkurat nå er det Skagen Global som vokser mest.

Aksjer: Fremgang på 10 000 kr. I samme periode har jeg skutt inn 6 000 kr, så kursgevinsten er på 4 000 kr. 

Hoveddriverne er Apple, som har kommet tilbake over 600$, etter mange uker på 550-570, og Seadrill som også har steget pent, og er nå over min kjøpskurs (211 kr). H&M stiger også.


Vestas fortsetter å falle. I skrivende stund er aksjen på 27 kr. Min gjennomsnittlige kjøpskurs er ca 100 kr. Kjedelig sak. Her er det jeg skrev siste update om selskapet, og som jeg i og for seg fortsatt tror på:

For Vestas er det nok en kombinasjon av reell frykt i markedet for selskapets evne til å levere, og spekulasjon. Selskapet skuffet igjen ved siste kvartalsregnskap, og har hatt en del driftsproblemer. Ellers så leste jeg her om dagen at over 20% av alle Vestas-aksjer er short-solgt. Jeg har stadig tro på firmaet, og håper at den store andelen shortsalg resulterer i en "kursrakett" når selskapet igjen begynner å levere, og spekulantene må dekke sine short-posisjoner.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar