13 desember 2011

Kjøp: H&M b

I dag har jeg kjøpt 29 aksjer i Hennes & Mauritz, til kurs 211 kr.

Som noen kanskje husker, solgte jeg en post i Det Norske (med ganske uheldig timing) for noen uker siden. Disse pengene er nå nesten fullt reinvestert. Jeg kjøpte flere aksjer i Vestas Wind Systems (les mer i dette innlegget), og nå har jeg kjøpt en post i HM.

Det kjennes riktig å diversifisere porteføljen i såpass urolige tider som nå.

Grunnene til at valget falt på HM er blant annet:
- Stabil, god avkastning: HM er en spiller som har vært på banen i mange år, og de har vært en vinner mesteparten av tiden. Jeg har ganske enkelt tro på deres evne til å levere resultater.
- Ingen gjeld å snakke om: Uansett om det skulle bli ny finanskrise kommer ikke HM i klemme på grunn av renter eller banker som trekker lån tilbake.
- Dividender: HM har tradisjon på å betale gode utbytter - direkteavkastning på ca 4.5% er forventet. Jeg har en forkjærlighet for aksjer med utbytteutbetaling. Ved å investere i HM nå får jeg med meg deres utbytteutbetaling til våren (HMs finansår sluttet 30 nov.)
- Svensk firma med tysk eksponering: HMs 2 største markeder er tyskland og Sverige. Dette er begge økonomier som jeg tror komparativt sett kommer bedre ut av eventuelle uroligheter i tiden fremover.
- Dårlige nyheter i det siste: HM har slitt med høye bomullspriser, manglende leverandørkapasitet og negative valutakurseffekter. Dette er alt sammen forbigående faktorer, men jeg tror stadig vekk de er med på å holde aksjekursen nede. Dermed burde mye negativt være priset inn i aksjen, og oppsidepotensialet være til stede.

Er det noen som har andre perspektiver på HM?

Etter kjøpet har jeg en liten kontantreserve i depotet, som vil vokse litt i løpet av den neste måneden (Utbytte fra Seadrill og Golden Ocean). Denne reserven gir meg handlingsrom til å kjøpe ytterligere opp hvis en av aksjene mine skulle bli billige.

3 kommentarer:

  1. Troligen ett mycket bra köp på sikt. HM är mitt största innehav och en av svenska börsens finaste bolag.

    Är du intresserad av att utbyta länkar mellan din och min blogg?

    SvarSlett
  2. Hei Spartacus. Det blir spennende å se hvordan det går med H&M fremover.

    Ja, vi kan godt bytte linker - Jeg synes bloggen din er interessant. Jeg har lagt deg til på listen.

    SvarSlett
  3. Tack! Jag har gjort detsamma med din.

    SvarSlett