04 januar 2012

Kjøp: Vestas Wind Systems - Dårlig timing igjen

Jeg er rett og slett ikke særlig dyktig på timing. Faste lesere vet hvordan jeg timet dårlig ved salget av Det Norske, rett før tidenes oljefunn. Nå har jeg gjort det igjen.

Jeg har, som man kan lese om i dette innlegget, stor tro på Vestas Wind Systems (WVS). Jeg trodde - og tror stadig - at markedet straffer Vestas hardere enn de fortjener. Dermed benyttet jeg anledningen til å gjøre et billig aksjekjøp den 30.12. Aksjen var nede i 62,80 på grunn av usikkerhet om selskapet ville nå målet om 7000 MW ordrer i 2011. Det kom in flere ordrer senere samme dag, og aksjen steg ca 10% i løpet av de neste par dagene. Jeg var storfornøyd, og lykkelig uvitende om det som skulle komme.

I går blir det så annonsert at Vestas når målet om mer enn 7000 MW i ordrer, men samtidig nedjusteres forventingene til driftsresultat, så selskapet nå ligger an til et lite tap i 2011. Aksjen hamrer umiddelbart nesten 20% ned.

Nå har jeg et langsiktig fokus, så dypest sett er det jo ikke så interessant hva aksjekursen er på den korte banen. Det er selvsagt irriterende likevel å starte med stort minus som eier av aksjene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar