25 oktober 2011

Kjøp i Vestas Wind Systems

I dag kjøpte jeg 30 aksjer i Vestas Wind Systems (VWS) til kurs 103,70.

Det er det flere grunner til. Fra et langsiktig makro-perspektiv tror jeg ikke vi kommer utenom å bruke en større andel fornybar energi. Der tror jeg vindmøller, og spesielt havvindmøller er en viktig brikke. Vestas er anerkjent som en sterk spiller her.

Mer selskapsspesifikt: Vestas fremstår som godt ledet, velstrukturert - og er kjent for å ha møller av høy teknisk kvalitet. Jeg tror at mølleindustrien vil kreve høyere og høyere teknisk nivå fremover, etterhvert som møllene blir større, og kommer lengre og lengre til havs. Da tror jeg det blir mer konsolidering i bransjen - til fordel for de sterke aktørene.

Til sist så synes jeg Vestas-aksjen er et typisk eksempel på en aksje som er lavt priset på grunn av ekstremt kortsiktig fokus i markedet. Vestas har ikke vært så gode på å avstemme forventningene i markedet. De har skuffet markedets forventninger ved et par anledninger til kvartalspresentasjoner, mtp. ordreinngang. Man kan også raskt lese seg til at det er stor usikkerhet i markedet rundt deres evne til å levere de salgmålene de har meldt ut for 2011, på 7000-8000 MW.

Og selv om jeg skjønner markedets frykt for at de ikke leverer etter forventningene, kan jeg bare ikke forstå at aksjen skal falle fra 380 kr til under 100 på basis av dette på under 12 måneder.

Her er en meget enkel analyse:
- Selskapets eget estimat - som de fortsatt holder fast i, 9 måneder inne i året - er at de vil ha en inntjening på 490 mill. € i 2011.
- Dette gir en EBIT per aksje på 17,9 kr.
- Ut ifra en P/E på 10 skulle det bety en aksjekurs på 179 kr. (Den lave P/E raten fordi vi regner med EBIT, og ikke overskudd etter skatt.)

Selv om selskapet skulle levere kun 75% av det overskuddet de selv har varslet, gir det en aksjekurs på 134 kr. Så skal man også ta med i beregningen at Vestas allerede har annonsert 4500 MW med ordrer - 64% av målet på 7000 MW. Det går også rykter i disse dager om en kommende kjempeordre fra østeuropa.

Det blir spennende å følge selskapet i månedene fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar