29 oktober 2011

Formueticker

Jeg har lagt til en ticker øverst på siden som visualiserer formuen, og hvor langt jeg er fra neste milepæl. Ideen har jeg fra Finanskvinnan, som jeg har fulgt i lengre tid.

Var litt usikker på hvilket mål jeg skulle sette på tickeren. Jeg endte opp med 100 000, siden det er en viktig psykologisk grense. Og ja, da mener jeg noe så banalt som å gå fra 5 til 6-sifret formue.

Tenkte også litt på om jeg skulle inkludere egenkapital i leiligheten. Endte med å ikke gjøre det, av to grunner:
- Det finnes gode argumenter for at eiendom man selv bor i ikke skal regnes som formue, når man snakker om økonomisk uavhengighet. Denne typen eiendom generer ingen inntekt, og er faktisk ofte med på å gjøre deg mindre økonomisk uavhengig, ettersom de utgiftene forbundet med egen eiendom gjør at du må ha en større formue hvis du ikke skal være avhengig av å jobbe.
- Den andre grunnen er mer banal: Hvis jeg inkluderer en formue på 1 000 000 i oversikten, så vil min finansielle formue bli så liten at den ikke vil synes i sammenligning. Og det er primært formue skapt ved investering og sparing jeg ønsker å fokusere på i bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar