24 oktober 2011

Leiligheter som investeringsobjekt - Hvor stort er optimalt?


Jack Crown hadde en kommentar på bloggen min, som jeg synes åpner en interessant debatt:



Jack skrev: "(...) Jeg kjenner ikke boligmarkedet i Oslo veldig godt, men hvor jeg bor prises en ettroms leilighet ofte til ca en halv gang mer enn en toroms og det dobbelte av en tilsvarende treroms leilighet, i forhold til pris pr. kvadratmeter. Vil det ikke kanskje være en større oppside i å kjøpe to eller treroms hvor dere kan leie ut til 2-4 personer? Mindre kostnadder og sannsynligvis større potensial for høyere leieinntekter og større prisoppgang, dersom Oslo prises på samme måte som i min by?" - 24. oktober 2011 06:03

Min mening:

Jeg er enig i det Jack sier om høye kvadratmeterpriser på ettroms leiligheter. Det er to grunner til at jeg likevel synes det er interessant;

Det enkleste først - Jeg har ganske enkelt ikke så mye kapital. Dermed så er det lettere for meg å komme inn i markedet med den begrensede egenkapitalen jeg har.

Ellers er det også høyere utleiepriser på små leiligheter. Så vidt jeg kan se er faktisk ettroms leiligheter de som er tettest på å kunne bli leid ut til en pris som gjør at leieinntekten kan fullt ut betjene lånet. Man skal selvsagt finne det rette objektet, men under de rette forutsetningene tror jeg det er mulig å gå inn med relativt lite kapital, og få til noe som går rundt fra start.

Er det andre som har erfaringer / synspunkter?

3 kommentarer:

  1. Jeg har begrenset erfaring med utleiebolig selv, men jeg syns det høres ut som en god idé å starte med en ettroms. Da får du prøvd ut hvordan det er å være utleier i praksis, hva det medfører av papirarbeid osv., samtidig som du ikke trenger å investere en så alt for stor sum.

    Selv ville jeg ha begynt en slik prosess med å snakke med noen meglere som kjenner markedet der du vurderer å investere godt. Man må selvsagt alltid ha i bakhodet at meglere i bunn og grunn er selgere, og at man derfor ikke skal tro på alt de sier, men snakker man med flere, vil man kunne få en god "feeling" med hvordan stemningen og mulighetene i markedet er.

    SvarSlett
  2. Nei en bør ikke presse kapitalgrensene sine for mye. Jeg misforsto til dels ditt forrige innlegg.

    "jeg og en kamerat snakket om å starte et eiendomsfirma, og investere i 1-roms leiligheter"

    Ut fra setningen fikk jeg inntrykket av at det var snakk om å kjøpe flere ettroms leiligheter fra start.

    Uansett så har jeg selv hatt noen leiligheter og drev med utleie i noen år tidligere. Jeg er uansett langt i fra noen ekspert på verken eiendom eller utleiemarkedet. Jeg er også en fan av å bli kjent med nedsiden før jeg ser på oppsiden. Rett og slett for negative overraskelser er fra min erfaring ofte langt vanskeligere å håndtere enn positive overraskelser. Ut fra min erfaring er eiendomsmarkedet veldig kapitalkrevende og langsomt. Men gjerne også veldig lønnsomt om en bare har kontroll på utgiftene og er inneforstått med at det meste som skal skje i eiendomsmarkedet, skal skje igjennom diverse prosesser.

    Som Vidde sier så kan det være en god ide å snakke med en del hjelpsomme eiendomsmeglere, men vær skeptisk til informasjonen de mater deg.

    Misforstå meg rett når jeg sier at personlig har jeg veldig lite respekt for eiendomsmeglere og aksjemeglere. De er upålitelige, uforutsigbare, og lar seg lett manipulere.

    Jeg har likevel ingenting i mot personer som velger å jobbe som eiendomsmegler eller aksjemegler, og det gjør meg heller ingenting å betale for tjenesten deres. Men i min verden er dette parasittyrker som er til for å utnytte og utnyttes.

    Totalt sett så liker jeg eiendomsmarkedet/utleiemarkedet og skal tilbake og investere der igjen en gang i fremtiden. Men akkurat nå har jeg nok med aksjemarkedet.

    Blir spennende å følge med på om dere velger å gå inn i eiendomsmarkedet/utleiemarkedet eller ikke. :)

    SvarSlett
  3. Vidde og Jack; Takk for input om eiendomsinvestering. Det er riktig forstått at jeg ikke har kapital til å investere i mer enn 1 leilighet enda. Dette er forresten noe av grunnen til at jeg går inn sammen med en kamerat - utover det sosiale er det også noe risikospredning i det. Pluss at hvis man er 2 så kommer man fortere der at man kan kjøpe flere objekter - Dermed blir man ikke så sårbar om det er en leietaker som ikke betaler i en periode eller lignende.

    Jeg kan nesten merke at dere begge har en sunn dose skepsis til meglere. Noen konkrete tips? (annet enn å ta dem med en klype salt)

    SvarSlett